Św. Josemaría Escrivá urodził się w 
1902 roku w Barbastro,  Hiszpania. Jest drugim z sześciu rodzeństwa. Uczy się od swoich rodziców  i w szkole fundamentów wiary i wcześnie przyjmuje do swego życia  zwyczaje chrześcijańskie, jak regularna spowiedź i komunia, modlitwa  Różańcem i jałmużna. Śmierć trzech młodszych sióstr i rodzinne  bankructwo finansowe bardzo wcześnie dają mu poznać nieszczęście i ból:  to doświadczenie łagodzi jego charakter, z naturalnie radosnego i  ekspansywnego, i czyni go dojrzałym. W 
1915 roku rodzina przeprowadza się do Logroño, gdzie jego ojciec znalazł nową pracę. 
W 
1918 roku, Josemaría wyczuwa, że Bóg coś od niego chce, chociaż  nie wie co. Decyduje oddać się całkowicie Bogu i zostać kapłanem. Ma  nadzieję, że w ten sposób będzie bardziej usposobiony by wypełnić wolę  Bożą. Rozpoczyna studia kościelne w Logroño, i w 
1920 inkorporuje  się do diecezjalnego seminarium w Saragossie, w którego Uniwersytecie  Pontyfikalnym wypełnia swoją formację przewidzianą przed kapłaństwem. W  Saragossie uczestniczy również -za radą swego ojca i z pozwoleniem  przełożonych- w studiach świeckich na wydziale prawa. W 
1925 roku  otrzymuje sakrament kapłaństwa i rozpoczyna swoją posługę  duszpasterską, z którą, od tej pory, identyfikuje swój byt. Teraz już  jako kapłan, oczekuje dalej światła ostatecznego o tym, czego Bóg chce  od niego. 
W 
1927 roku przeprowadza się do Madrytu by otrzymać doktorat z  prawa. Towarzyszą mu jego matka, jego siostra i jego brat, ponieważ od  śmierci jego ojca, w 1924 roku, Josemaría jest głową rodziny. W stolicy  Hiszpanii prowadzi intensywną posługę kapłańską, szczególnie między  biednymi, chorymi i dziećmi. W tym samym czasie, zarabia na życie i  utrzymuje swoją rodzin dając wykłady z dziedziny prawa. 
Są to czasy wielkich niedostatków, przeżywanych przez całą rodzinę z  godnością i pogodą ducha. Jego apostolstwo kapłańskie rozciąga się  również na młodych studentów, artystów, rzemieślników  i  intelektualistów, którzy w kontakcie z biednymi i chorymi, którymi  opiekuje się Josemaría, uczą się praktykować miłość i oddać się ze  zmysłem chrześcijańskim polepszaniu społeczeństwa. 
W Madrycie, 
2 października 1928 roku, podczas rekolekcji, Bóg  pozwala mu zobaczyć misję do której go przeznaczył: tego dnia rodzi się  Opus Dei. Misją specyficzną Opus Dei jest promować między mężczyznami i  kobietami wszelkich środowisk społeczeństwa osobiste zobowiązanie  pójścia śladami Chrystusa, miłości do Boga i bliźniego i do szukania  świętości w życiu codziennym. Od 1928 roku, Josemaría Escrivá oddaje się  ciałem i duszą wypełnieniu misji założycielskiej, którą otrzymał,  chociaż nie uważa się dlatego za innowatora ni reformatora, jest bowiem  przekonany, że Jezus Chrystus jest wieczną nowością i że Duch Święty  odmładza ciągle Kościół, do którego służbie Bóg powołał Opus Dei. W 
1930  roku, w konsekwencji nowego światła, które Bóg zapala w jego duszy,  zapoczątkowuje pracę apostolską wśród kobiet w Opus Dei. Josemaría  Escrivá zawsze będzie stawiał kobietę, jako obywatelkę i jako  chrześcijankę, przed jej osobistą odpowiedzialnością -ani większą ani  mniejszą od mężczyzny- w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego i  Kościoła. 
W 
1934 roku publikuje -pod tymczasowym tytułem "Rozważania  duchowe"- pierwsze wydanie "Drogi", jego najbardziej rozpowszechnionego  dzieła, z którego z upływem lat wydane zostało ponad cztery miliony  egzemplarzy. W literaturze duchowej, Josemaría Escrivá znany jest  również poprzez inne tytuły jak "Różaniec Święty", "To Chrystus  przechodzi", "Przyjaciele Boga", "Droga Krzyżowa", "Bruzda” czy  „Kuźnia". Hiszpańska wojna domowa (
1936-
1939) stanowi  poważną przeszkodę do rodzącego się Dzieła. Są to lat cierpienia dla  Kościoła, zaznaczone, w wielu przypadkach, przez prześladowanie  religijne, z którego założyciel Opus Dei dopiero po wielu trudach zdoła  wyjść cały. 
W 
1943 roku, dzięki nowej łasce założycielskiej, którą Josemaría  Escrivá otrzymuje podczas celebracji Mszy Świętej, rodzi się  Stowarzyszenie Kapłańskie Świętego Krzyża, do którego inkardynują się  kapłani, którzy pochodzą z wiernych świeckich Opus Dei. Pełna  przynależność wiernych świeckich i kapłanów do Opus Dei, jak również  organiczna współpraca jednych i drugich w swych apostolstwach, jest  charakterystycznym rysem charyzmatu założycielskiego Opus Dei, który  Kościół potwierdził określając jego specyficzną postać prawną.  Stowarzyszenie Kapłańskie Świętego Krzyża rozwija również, w pełnej  syntonii z Pasterzami Kościołów lokalnych, działalności formacji  duchowej dla kapłanów diecezjalnych i kandydatów do kapłaństwa. Kapłani  diecezjalni również mogą tworzyć część Stowarzyszenia Kapłańskiego  Świętego Krzyża, nie przestając przynależeć do duchowieństwa swoich  odpowiednich diecezji. 
Świadomy, że jego misja ma rdzeń i zasięg uniwersalny, Josemaría Escrivá przeprowadza się do Rzymu w 
1946 roku, zaraz po zakończeniu wojny światowej. Między tym rokiem a  
1950,  Opus Dei otrzymuje różne aprobacje pontyficjalne, poprzez które zostają  potwierdzone jego specyficzne elementy założycielskie: jego cel  nadprzyrodzony, streszczony w rozpowszechnianiu chrześcijańskiego  przesłania uświęcania zwykłego życia; jego misji służby Ojcu Świętemu ,  Kościołowi powszechnemu i Kościołom lokalnym; jego powszechnym  charakterze; świeckości; szacunku dla wolności i odpowiedzialności  osobistej i pluralizmie w tematach politycznych, społecznych,  kulturalnych, itp. Z Rzymu, poprzez bezpośredni impuls założyciela, Opus  Dei rozszerza się stopniowo na trzydzieści państw z pięciu kontynentów  między 1946 a 1975 rokiem.
Począwszy od 
1948 roku mogą należeć do Opus Dei, w pełni prawa, osoby żyjące w małżeństwie, które szukają świętości w właściwym sobie stanie. W 
1950  roku, Stolica Święta aprobuje również by były przyjmowane jako  współpracownicy i by pomagali w pracach Opus Dei mężczyźni i kobiety  niekatolicy i niechrześcijanie: prawosławni, luteranie, żydzi,  muzułmanie, itd. 
W dekadzie lat 50-ych, Josemaría Escrivá inspiruje powstanie bardzo  różnorodnych projektów: szkół formacji zawodowej, ośrodków  przysposobienia dla mieszkańców wsi, uniwersytetów, szkół średnich,  szpitali, przychodni lekarskich, itp. Te działalności, owoc inicjatywy  zwykłych wiernych chrześcijan, którzy chcą odpowiedzieć, z mentalnością  świecką i zmysłem zawodowym, konkretnych potrzebom miejsca, są otwarte  na osoby ze wszystkich ras, religii i warunków społecznych: jasna  tożsamość chrześcijańska inicjatyw rozpoczynanych przez wiernych Opus  Dei, w rzeczy samej, odpowiada głębokiemu respektowi do wolności  sumienia. 
Podczas Soboru Watykańskiego II (
1962-1965), założyciel Opus Dei  utrzymuje intensywne i braterskie stosunki z licznymi Ojcami soborowymi.  Celem jego częstych rozmów są niektóre z tematów, które tworzą rdzeń  nauczania soborowego, jak na przykład doktryna o powszechny powołaniu do  świętości czy o funkcji świeckich w misji Kościoła. Głęboko zjednoczony  z doktryną Soboru Watykańskiego II, Josemaría Escrivá pilnie rozpocznie  wprowadzenie jej w praktykę poprzez działalności formacyjne Opus Dei na  całym świecie. 
Pomiędzy 
1970 a 
1975rokiem, jego wysiłek ewangelizacyjny  prowadzi go do podjęcia podróży katechetycznych przez Europę i Amerykę.  Prowadzi liczne spotkania formacyjne, proste i rodzinne-nawet gry  czasami uczestniczą w nich tysiące osób-, podczas których mówi o Bogu, o  sakramentach, o nabożeństwach chrześcijańskich, o uświęcaniu pracy, z  tym samym zapałem duchowym i rozmowności, jak w swoich pierwszych latach  kapłaństwa. 
Umiera w Rzymie 
26 czerwca 1975roku. Jego śmierć opłakują tysiące  osób, które zbliżyły się do Chrystusa i Kościoła dzięki jego pracy  kapłańskiej, jego przykładowi i jego pismom. Spora liczba wiernych  ucieka się od tego dnia do jego wstawiennictwa i prosi o jego  wyniesienie na ołtarze. 
6 października 2002 roku, ponad 400 tys. osób uczestniczy na  Placu św. Piotra w kanonizacji Josemaríi Escrivy. W homilii, Jan Paweł  II zaznaczył, że nowy święty zrozumiał jaśniej, iż posłannictwo ludzi  ochrzczonych polega na wynoszeniu Krzyża Chrystusowego ponad wszelką  rzeczywistość ludzką i odczuł w swoim wnętrzu żarliwe wezwanie do  ewangelizacji wszystkich środowisk.
Ojciec Święty zachęcił pielgrzymów przybyłych z pięciu kontynentów, by  iść jego śladami. "Szerzcie w społeczeństwie, niezależnie od rasy,  klasy, kultury, lub wieku świadomość, iż wszyscy jesteśmy powołani do  świętości. Wy sami starajcie się być świętymi pielęgnując ewangeliczny  styl pokory i służby, zawierzenia w Opatrzność i ciągłego nadsłuchiwania  głosu Ducha.
Źródło: http://www.pismaescrivy.org/doc/josemaria.htm